Food

Simpele en gezonde ontbijtjes

PicMonkey Collage begin

Laatst hing ik weer met Floor aan de telefoon. We kletsten wat en Floor praatte me bij over de schooldagen dat ik op de plaats langs haar ontbrak. Opeens vertelde ze me dat ze een ideetje had. Ze was opzoek naar inspiratie voor ‘gezonde en simpele ontbijtjes’. “Misschien kun je er wel een artikeltje over schrijven?” Ik werd spontaan enthousiast van de suggestie en ben aan de slag gegaan met het idee. Hierbij deel ik vandaag met jullie: een aantal van mijn favoriete simpele en gezonde ontbijtjes (die overigens ook als lunch kunt eten als je dat zou willen).

Smoothie

Je hoort weleens van mensen niks door hun keel krijgen in de ochtend (kan ik me echt niet voorstellen). Maar voor deze mensen is een smoothie echt perfect: het vult, is lekker en je kunt oneindig variëren met dit vloeibare ontbijtje. Overigens raadt ik een smoothie ook heel erg aan als je wel iets naar binnen krijgt in de ochtend.

TIP: Wil je nou zeker weten dat je volhoudt op dat glaasje smoothie? Voeg dan wat havervlokken toe aan je smoothie. Dat zorgt ervoor dat je langer vol zult zitten. En heb je nou geen blender? Een staafmixer is ook een prima tool om de fruit en groente mee fijn te krijgen.

DSC05922

DSC05920

DSC05923

Yoghurt met…

Misschien wel een simpele ontbijtvariant, maar dat maakt het er niet minder lekker om. Weer zo’n optie waar je oneindige variaties mee kan maken. Zo bestaan er tegenwoordig zoveel verschillende soorten yoghurt, waarbij je kunt denken aan geitenyoghurt, sojayoghurt of kokosyoghurt. Maar de normale koemelk-variant is natuurlijk ook prima. Samen met wat fruit en (homemade) granola zorgt dit echt voor een feestje in de ochtend.

DSC05929

PicMonkey Collage

Cracker met…

… hummus, avocado, notenpasta en spreads met daarop bijvoorbeeld banaan, komkommer, sla, tomaat of alfalfa. Alles gepropt op een rijstwafel, cracker of andere broodvervanger. Al denk ik dat deze (gezondere) combinaties ook lekker zouden zijn om een (spelt of andere granen) boterham.

cracker 1

cracker 3

cracker 2

Fruitbowl

Niets is fijner dan mijn dag beginnen met fruit. Zo introduceer ik u “de fruitbowl”. Ik neem dan bijvoorbeeld sinaasappel, grapefruit, appel, peer, druiven en in de zomer bosbessen, aardbeien en frambozen. Simpel om klaar te maken en ook nog eens heel leuk (als je een fruitliefhebber bent).

fruit 1

fruit 2

Havermoutje

Ik maak een bakje ‘pap’ bestaande uit rijstemelk (of andere melk) en havermout vaak als een echt powerontbijt in de ochtend wil. Als ik dit mengsel eet met toppings die nooit hetzelfde zijn weet ik zeker dat ik het aantal uur vol zal houden. Het geeft je een echte morning boost (Floor lacht nu waarschijnlijk). Voor extra informatie kun je misschien dit filmpje of dit artikel bekijken.

fruit 4

fruit 3

Ik hoop dat je er wat inspiratie van op hebt kunnen doen, Floor. Ik denk dat het ontbijt mijn favoriete maaltijd is van de dag. Ik verheug me er elke ochtend weer op.

Wat is jouw favoriete (gezonde) ontbijtje?

Liefs, Daphne

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Floor 26 april 2016 at 08:31

    Ik ben geïnspireerd hoor ? Ik heb nu iedere ochtend een echte morning boost hoor ???

    • Reply Daphne 27 april 2016 at 09:51

      Grapjas dat je bent! :)

  • Reply Floor 28 april 2016 at 16:49

    Je kent me ??

  • Reply Lisa 2 mei 2016 at 13:24

    Smoothies zijn nog altijd mijn all-time favourite <3 Lekker snel en makkelijk.

  • Leave a Reply