Lifestyle

Mijn workout tips

1

Ik ben zelf helemaal gek van een healthy lifestyle. Het is mijn grote hobby. Nu ik vakantie heb kan ik me er lekker veel mee bezig houden. Ik heb ’s ochtends alle tijd om een rondje hard te lopen en om mijn ontbijt klaar te maken. Ook mijn lunch kan lekker uitgebreid omdat ik hem niet in een mini broodtrommel hoef te proppen.

Vandaag heb ik wat tips voor jullie van de ‘workout’/bewegende kant van een healthy lifestyle. Ik ben hier al een paar jaar mee bezig en heb in deze tijd heel wat dingetjes geleerd. Deze dingetjes wil ga ik in dit artikel met jullie delen. Ik hoop jullie een beetje te inspireren.

Als ik het over de bewegende / ‘workout’ kant van een healthy lifestyle heb, dan heb ik het over hardlopen, fitness etc. Mijn tips gaan voornamelijke over de mentale kant van het sporten.

Ik ben geen fitnessinstructeur of zo. Ik heb deze tips kunnen samen stellen door mijn eigen ervaring. Ik deel deze tips dan ook omdat ik andere mensen hiermee hoop te inspireren of motiveren.

Tip 1 Heb er plezier in

Ik denk dat dit een van de belangrijkste dingen is als het aankomt op sporten/bewegen. Als je het niet leuk vind / hebt gevonden heb je ook geen motivatie om de volgende keer weer power te hebben om dat rondje te rennen of die spieroefeningen te doen.

Elke keer als ik een rondje heb gerend, heb ik zo genoten. Ik voel de energie door mijn lichaam stromen en heb ik zo’n goed gevoel, ook al was het begin even moeilijk. Zoek dus voor jezelf hetgeen wat jij leuk vind om te doen. Al is het elke ochtend 100 keer touwtje springen of een half uurtje fietsen naar de supermarkt. Zoek waar jij van kan genieten en heb er plezier in.

2

Tip 2 Heb een doel voor ogen

Ook dit is erg belangrijk. Wat wil je bereiken? Denk daar eens over na voor jezelf… Wil je een betere conditie of meedoen aan de ColorRun en daar de 5 kilometer rennen? Streef je naar een bepaald gewicht, wil je een fit lichaam of wil je simpelweg gezonder worden?

Heb jij een doel en wil je deze heel graag halen? Ga je er met de volle 100% voor? Dan gaat het je lukken! Geloof me.

Tip 3 Zoek motivatie

Gemotiveerd blijven. Iets wat bij veel mensen een probleempje is. Ook voor mij overigens. Iedereen heeft het weleens. Je bent er gewoon even klaar mee. Mijn tip neem even een pauze en/of ga opzoek naar boordevol inspiratie. De bron? Weheartit, Pinterest, Youtube of gewoon Google. Typ in ‘workout motivation’ of ‘fit inspiration’ en dan trek je op een begeven moment vanzelf je sportschoenen weer aan.Ik volg ook een aantal youtubers en bloggers die over een gezonde levensstijl gaan. Hier heb ik ooit een artikel over geschreven. Ook gewoon artikels als deze kunnen je misschien al helpen…

daphne 084

Tip 4 Beloon jezelf

Van mij hoeft dat niet met een nieuwe telefoon, schoenen of make-up. Voor mij is een schouderklopje al genoeg. Klink misschien een beetje raar… Maar het helpt echt. Als iemand iets goeds doet, zeg je daar toch ook meestal “Goed zo!” of  “Goed gedaan!” tegen. Waarom niet tegen jezelf. Ik ben namelijk mijn eigen beste vriendin. Want als ik iets heb behaald of heb gedaan, ben ik daar trots op en mag ik mezelf belonen.

Voor andere mensen kan het misschien wel helpen om als beloning iets te mogen kopen. Deze tip kun je dus helemaal op je eigen manier uitvoeren. Als het bij jou helpt moet je het zeker doen.

Tip 5 Wissel af

Dit zorgt ervoor dat je niet verveeld raakt. Als je je gaat vervelen heb je geen zin meer om te sporten. En dat is natuurlijk niet wat we willen. Hoe kun je dan afwisselen? De ene keer loop je een rondje hard, de andere keer ga je naar de sportschool, weer een andere keer doe je een workout van een filmpje van Blogilates, ook yoga is een optie en zelfs dansen is een leuk idee. Voor meer inspiratie kun je mijn artikel over budget sport tips bekijken. Klik hier om naar het artikel te gaan.

Tip 6 Bouw het op

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als je gelijk de eerste keer 10 kilometer kunt hardlopen. Maar zo werk het natuurlijk niet. Eigenlijk is deze tip heel erg logisch. Begin bijvoorbeeld met 2 kilometer hardlopen waarbij je tussendoor stukjes loopt. Ook hoef je natuurlijk niet direct heel hard te rennen. Doe het op jou tempo. Ik geloof niet in van die schema’s hoe je het op moet bouwen. Doe wat voor jezelf het beste voelt. Kan je nog een standje sneller? Doe dat dan? Kun je nog een stukje verder? Doe dat zeker. You can do it.

Tip 7 Doe het voor jezelf

Eigenlijk hoef ik hier niet veel meer aan toe te voegen. Omdat het al voor zichzelf spreekt. Jij leeft een healthy lifestyle, rent een rondje hard om jezelf lekker in je vel te voelen of omdat je er zo van geniet.

3

Tip 8 Leg je sportkleding de dag van te voren klaar

Iedereen die aan sport zoals hardlopen en zo heeft gedaan of een poging heeft gedaan, heeft dit zeker weleens meegemaakt. De avond van te voren ben je helemaal gemotiveerd om dat rondje te gaan rennen of naar de sportschool te gaan. Als je de volgende ochtend wakker word heb je voor jezelf een één of ander smoesje waardoor je niet hoeft te rennen van jezelf… NEE! Trek direct je sportkleding aan en maak je pre-workout snack klaar. Daarna ga je die workout rocken!

Bij mij helpt dit heel erg. Ik zit weer helemaal in die gemotiveerde vibe als ik mijn sportkleding aan heb.

q12

Dit waren mijn workout tips. Ik hoop dat jullie er iets aan gaan hebben! Ik keek ooit een YouTube filmpje waar een meisje iets inspirerends zei. Dit wil ik nog graag even met jullie delen.

“Er is geen betere tijd om jouw healthy lifestyle te beginnen dan vandaag. Het enige waar je echt zeker van kunt zijn is nu, dit moment. Want de toekomst is nooit gegarandeerd. Waarom zou je wachten om een mooi, gezond, blij leven te leven, als dit moment het enige is wat je hebt.” – Cambria Joy

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply